Vardag, Olivia & John, Hälsa & Träning, Inspiration

Framåt, skulle jag säga. Första veckan var målet 5st pass, det blev 4st. Den här veckan har jag hunnit 2st än så länge. Barnen är med dem också, annars skulle jag aldrig få till det.

Igår hann jag ta BCAA och PWO i perfekt tid innan gymmet och jag tyckte att jag hade checkat varenda ruta gällande förberedelser. När jag precis är klar med uppvärmningen säger Olivia

- "Jag måste bajsa."

Gymmet har ingen toalett. Bara att åka hem. Medan hon gjorde sitt och John fortsatte titta på Greta Gris ställde jag mig på mitt löpband hemma istället. Inte vad jag tänkt men ändå något.

De hälsoappar jag använder:

Lifesum - När jag räknar kalorier (använder inte nu).
Fitbit - Kopplad till min stegräknare.
P Tracker - Håller koll på min menstruation.
IntervalTimer - Säger sig självt.
Viktkoll - Registrering av vikt med diagram m.m. (använder inte nu).
MY Weight - Håller koll på vikt, BMI, kroppsfett, målstatistik m.m. Statistik intresserar mig.
TrainingGoal - Där registrerar jag mina pass. Den hjälper mig hålla mig på banan.

Bilden till vänster är TrainingGoal.

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Vardag, Olivia & John, Hälsa & Träning, Inspiration, Mat/Recept, Bröllop & Dop

Helgen började med fest för min svåger som fyllt 40år. Jag och R lämnade barnen ett par timmar hos mina föräldrar medan vi umgicks och myste med Grim. Så gosigt med en varm bebis i famnen.

Helgen fortsatte med namngivningskalas för Grim. Min syster hade planerat det jättebra och vi var flera som hjälpte till så det gick smidigt att både förbereda innan och röja efteråt.

Söndagen var riktigt lugn men ändå fullproppad med aktiviteter. Jag fick med mig Olivia till gymmet, vi var på simskola, handlade på Maxi och hade huset fullt av barn framåt kvällen. Fullt upp men ändå lugnt på något vis.

Tips till alla som tycker att det är dyrt att äta bra mat, vitkål. Hur billigt som helst och perfekt till sallad. Vitkål, tomat, paprika och kryddor, klart!

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Likes

Comments

Vardag, Hälsa & Träning, Inspiration, Mat/Recept

Yoghurt, vaniljkvarg, havregryn, gröt, hallonpaj, cashews, kyckling, lövbiff, ketchup sötad med stevia, hallon, blåbär, stekt potatis, klyftpotatis, vitaminer, jasminris, kokt ris, stekt ris, ägg, ProPud, Coca-Cola Zero, stevia sötströ, wok... Det går ingen nöd på mig kan man säga.

Jag är inne på vecka 2 av 10 nu och det går som på räls. PLANERING är ordet. Så länge jag planerar så kommer det här gå bra.

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Likes

Comments

Vardag, Olivia & John, Hälsa & Träning, Inspiration, Mat/Recept

Nu börjar jag få in lite vanor. Igår åt jag yoghurt med kvarg och bär till frukost och ett ägg, igen. Köttfärssås och ris till lunch, igen och en Propud till mellanmål. För jag glömde ju mitt mellanmål på jobbet igen...

När R kommit hem kom han fram till att han inte orkade träna så han stannade hemma med John och jag åkte med Olivia. Hon satt i en fåtölj med ipaden och så tittade vi till varandra med jämna mellanrum. Även om jag tränar och hon sitter med hörlurar så upplever vi båda att vi gör något litet i vardagen bara hon och jag. Gymmet är så litet att vi ser varandra i princip hela tiden och så får hon känna sig lite stor som får åka iväg med mamma ensam, och dessutom till gymmet dit hon inte brukar få följa med. Men jag inser mer och mer att om jag ska kunna få det här med träningen att funka så är det så jag måste göra. Tur att jag har mitt "bonna-gym"...

När vi kom hem var maten i princip klar. Jag hann duscha innan och sedan fick vi njuta av en mycket stark maträtt bestående av stekt potatis, lövbiff och krossade tomater. Jag gillar inte stark mat och det här var alldeles för starkt för min smak men om man bortser från det så var det riktigt gott! Och det är så mycket mat. Ingen risk att jag går hungrig.

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Likes

Comments

Vardag, Hälsa & Träning, Inspiration, Mat/Recept

Mycket matbilder och snack om Nyårslöftet blir det, men jag vet att många som är med i Nyårslöftet läser bloggen och uppskattar det. Och ni som inte gör det får scrolla vidare och hoppas på lite andra bilder längre ner.

Med tredje dagens frukost hittade jag rätt! Det här är nog den frukosten jag kommer att köra på framöver. Yoghurt med kvarg och bär, ett kokt ägg och vitaminer. Till lunch fick jag äntligen äta något annat än köttfärssåsen vi gjorde 9st matlådor av. Det blev en kycklingwok med ris, men till middagen var jag tillbaka på köttfärssåsen igen. Nästa gång när vi lagar matlådor dvs på söndag ska vi se till att laga mindre av varje sort och göra fler varianter så behöver det inte bli så enformigt.

I övrigt så skippade jag att träna igår. Jag var ensam hemma med barnen och kände att de hade varit med på gymmet två kvällar i rad så nu fick det bli en slapparkväll. Jag ska träna fem dagar i veckan så gårdagen fick helt enkelt bli en vilodag.

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Likes

Comments

Vardag, Olivia & John, Hälsa & Träning, Inspiration, Mat/Recept

Dag 2 provade jag havregrynsgröt med proteinpulver i, ingen hit. Till lunch blev det samma mat som dagen innan och till mellanmål på eftermiddagen blev det keso och cashewnötter. Det jag hade glömt på jobbet dagen innan. Det var inte heller någon hit eftersom att nötterna var mjuka. :-)

När jag kom hem möttes jag av en överraskning i brevlådan från vår bank (!?). Ett grattis på födelsedagen, vilket ju var väldigt gulligt av vår banktjej.

När R kom hem åkte vi till gymmet.

När vi kom hem fixade vi en till typ av matlåda men jag orkade inte vänta på att maten skulle bli klar så jag gjorde en frukostvariant istället. En paj av hallon, kvarg och havregryn. Lite stevia strö på det så blev den perfekt! Ovanpå är det ytterligare lite kvarg.

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Likes

Comments

Vardag, Olivia & John, Hälsa & Träning, Inspiration, Mat/Recept

Hur har första dagen med mitt kostschema gått nu då? Jo, det har gått bra! Eftersom att jag behövde lämna in bilen på verkstad idag så blev min frukost väldigt sen, jag som brukar äta på jobbet. Jag hade svårt att få i mig frukosten och snart efter den kom lunchen. Lite extra kryddor på den så var det inga problem.

Och inte ens alla sötsaker som fanns på jobbet som ett resultat av att jag fyllt år i helgen var ett problem. Jag har extremt svårt att stå emot socker, men jag var så mätt efter lunchen och så åt jag ju dessutom av allt det där igår. :-)

Egentligen ska det vara ett mellanmål mellan frukosten och lunchen men jag slog ihop det första mellanmålet med eftermiddagens. Det var bara det att jag visst körde ifrån det. Jag glömde äta innan jag åkte från jobbet. Så när jag kom hem åt jag en Propud-pudding istället.

Efter att även R kommit hem tog vi med oss barnen och åkte till gymmet. Barnen höll sig sysselsatta i lugn och ro, och vi tränade.

Eftersom att jag endast hunnit laga en typ av maträtt fick det bli samma till middag som till lunch. Och nu på kvällen fick det bli 150g kvarg och 40g bär. Helt enligt kostschemat. Mat, mat, mat.... Jag lär inte gå hungrig under de här 10 veckorna i alla fall. :-D

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Likes

Comments

Vardag, Olivia & John, Hälsa & Träning, Inspiration, Huset, Mat/Recept

Gårdagen började först med att jag väcktes av en puss på kinden av Ferial som hade svängt förbi en snabbis. R hade gett mig sovmorgon och höll på med frukost och snart därefter kom även dem in. Barnen var så glada att få väcka mig på min födelsedag. Födelsedagar är ju magiska för dem.

På eftermiddagen kom min familj över på fika. Vi bjöd på prinsesstårta, kokosbollar, chocolate chip cookies, sockerfri chokladkaka, sockerfria chocolate chp cookies och sockerfria kokosbollar. Vi har diabetiker i familjen och jag vill gärna kunna bjuda alla på något. Jag hade till och med hittat lite sockerfritt godis bland smågodiset i en av de lokala matbutikerna.

Barnen älskade att vi hade så många vuxna på besök, då har de alltid någon att busa med. På bilden ovan binder de ihop mormor och morfar med serpentiner.

När alla åkt hem och vi diskat klart satte jag igång med att göra matlådor inför kommande vecka och Nyårslöftet som jag anmält mig till. 9st matlådor med ris och köttfärssås blev det inkl en låda med ris till ytterligare 5st. Jag behöver göra någon mer typ av matlåda men idag hann jag inte.

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Likes

Comments

Vardag, Olivia & John

I tisdags var det dags för årets inventering på jobbet. Det är ju verkligen en sådan där tråkig syssla som man bara måste göra och inte kan slippa undan om man antingen jobbar i eller driver en butik. Vi hade ingen barnvakt så barnen fick följa med. Vi gick upp kl 5.30 och kom hem kl 22.30, och barnen var helt fantastiska hela dagen. De "hjälpte till", tog paus och följde med ut med Sigge och till ICA två ggr och i övrigt underhöll de sig själva med ipad och iphone.

Vi var helt förbluffade över hur bra det faktiskt gick eftersom att vi var lite oroliga inför inventeringsdagen.

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Likes

Comments

Inspiration, Mode & Stil, Järnfrun30andfab

I flera månader har jag nu till och från planerat min födelsedagsfest. Inbjudningarna skickades ut i slutet av november, eller om det var i början på december och jag hoppas verkligen att alla som ska ha den också har fått den. Jag har nämligen fått veta att vårt julkort inte kommit fram till Johns gudfar exempelvis. Postnord går verkligen inte att lita på och det är så tråkigt att det är så. Ständiga problem och inget ansvar tar dem heller. Om någon av mina vänner läser det här och tycker att de borde ha fått en inbjudan men inte fått någon så hojta!

I alla fall... Jag har spenderat timmar med att googla och hitta inspiration på Pinterest. Snart är jag i hamn och vet hur jag vill ha det. Jag har handlat massor pynt till huset och jag har hittat min outfit. Nu ska jag boka tid för sminkning, spraytan, bestämma vad jag ska bjuda på och en massa annat. Mycket att tänka på men kul är det!

En liten text från Wikipedia om att OSA:
"Om svar anhålles (OSA, o.s.a.) betyder på en inbjudan att mottagaren ombeds att ange om denne avser att komma eller inte. Den som ger inbjudan anhåller (ber) om ett svar."

Detta innebär alltså att man ska svara på inbjudan man fått oavsett om man tänkt komma eller inte. Till och med till vårt bröllop var det en del som inte svarade överhuvudtaget och jag vet många andra som också sagt att det är så tråkigt att folk inte OSA:ar. Jag tror inte att folk i allmänhet att koll på vad OSA innebär men jag är i alla fall envis och känner att om man inte OSA:ar i tid så kan man inte heller förvänta sig att inbjudan står kvar efter datumet.

Vad tycker du?

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Likes

Comments