Weekend i Stockholm

Efter att ha vaknat upp till det här som jag skrev om i lördags så kom vi äntligen fram till Stockholm och där var det ingen snö överhuvudtaget. Solen var till och med framme stundtals.

Vi började vår helg i Stockholm med ett par drinkar på Haymarket vid Hötorget. Jag har hört mycket bra om hotellet men inte hunnit bo där än. Min syster har även lovordat caféet Gretas som ligger i samma hus.

Hela syftet med resan förutom att umgås med vänner var att besöka sushirestaurangen Sushi Sho som drivs av den välkända kocken Carl Ishizaki som nu senast varit med i Kockarnas Kamp i Tv4. Varken jag eller R är särskilt stora fans av fisk men vi var villiga att ge sushi en ärlig chans, och var testar man bäst riktig sushi för första gången än på Sushi Sho?

Jag är glad att jag testat men rå fisk, bläckfisk, riktig rom m.m. är verkligen inte min grej. Men nu vet jag det och jag behöver aldrig testa det igen.

När alla gjort sig färdiga begav vi oss till Scandic Continental vid Centralen som vi hört skulle ha en bra takterrass. Den gjorde ingen besviken... Fantastisk utsikt, goda drinkar och vi kunde till och med sitta ute under infravärmarna.

Några dåliga försök resulterade till slut i åtminstone en bra bild.

Toaletten på våning 8 på Scandic Continental hade jag kunnat kopiera rakt av.

Och i väntan på hissen ner fick jag svindel. Sen in i en taxi mot Grill.

I väntan på vårt bord drack vi lite drinkar i baren och bara tittade på de duktiga bartendrarna och sög in atmosfären. Grill var verkligen speciellt. Hela restaurangen var som avdelad i små rum med olika teman. Vi hamnade i jaktstugan vilket var riktigt mysigt! Ett stort minus var väntetiden på maten. Vi hade bokat bord till kl 21.30 och beställde 3-rätters och lagom till att förrätten kom in slukade vi den allihop eftersom att vi var så hungriga. När väl huvudrätten kom så åt vi allihop i tystnad. Vi var så hungriga. Till efterrätt beställde jag in en choklad fondant. Den var helt fantastisk! Jag kommer att drömma om den. All mat var väldigt god! Hade vi inte behövt vänta så himla länge på maten så hade vi fått ett mycket bättre helhetsintryck.

Vi hade egentligen lite lösa planer på en utgång efter middagen men eftersom att maten blivit så sen (efterrätten kom in efter midnatt) orkade ingen av oss det och det var vi glada för morgonen efter.

Frukost på hotellet och sen ut en sväng på stan för lite shopping.

En fika på Vete-Katten hann vi allt med också.

Och på väg till Centralen råkade vi gå förbi restaurangen Frantzén som under helgen hade kommit på tal. Vi fick veta att restaurangen renoverats för sjuka summor och att en middag där kostar 3000kr ex. dryck. Såg skapligt hemligt ut minst sagt.

Efter ett stopp hos mina föräldrar för att hämta upp barnen och för att fira Fars Dag kom vi äntligen hem. Det är alltid lika skönt att komma hem efter att vi varit bortresta. Särskilt när vi varit ifrån barnen. Vi hade hoppats på att snön skulle vara borta när vi kom hem men icke. Så det var bara för R att hoppa i arbetskläderna och dra fram snöslungan medan jag nattade barnen.