Nu skiter jag i det här!

Så enkelt, och så otroligt jäkla gott! Det här är min favoritfrukost. Bärpaj med vaniljpudding från Barebells. Det är en nyttig frukost men det känns som att du äter paj med vaniljsås.

Bärpaj 1port

Frysta bär
1dl havregryn
20g Arlas vaniljkvarg
1st ägg
Kanel
Vaniljpulver

Sätt på ugnen på 200 grader.
Strö ut bären i botten av formen och strö över valfri mängd kanel. Blanda ihop övriga ingredienser i en bunke/skål och bred ut över bären.
Grädda i ugnen i ca 15min. Serveras med Barebells creamy vanilla pudding.

Jag gör alltid bärpaj i alla de fyra former jag har och har då frukost för nästan hela veckan på jobbet.

På Instagram har jag ventilerat lite kring det här med Nyårslöftet. Jag följer en hel del andra som också är med i utmaningen och jag har nu konstaterat att det här funkar inte för mig. Det har nu gått sju veckor av denna utmaning som varar i tio veckor och jag har gått ner ETT enda fjuttigt kilo. Man mäter hur det gått genom att väga sig, mäta midjan och att ta före- och efterbilder. Och jag försöker ju verkligen att hålla mig borta från vågen men faktum kvarstår, jag har ca 10-15kg övervikt. Det här är inte rimligt. ETT enda kilo.

Efter fyra veckor tog jag bilder på mig själv igen och de bilderna visade en bra skillnad så då brydde jag mig inte om det där kilot. Men nu när det har gått ytterligare tre veckor så tog jag nya bilder eftersom att det fortfarande inte hänt något på vågen. Och det är ingen som helst skillnad mellan vecka fyra och vecka sju. Till saken hör att jag mailat ansvariga två gånger och har båda gångerna fått svaret att jag ska ha is i magen och lita på processen. Men vet ni vad... Jag litar inte längre på processen.

Jag har en ny plan.
Jag har aktiverat Lifesum igen och har efter lite efterforskningar beslutat mig för att sänka mitt dagliga kaloriintag med 200-300kcal/dag. Jag kommer inte vara benhård men det är ju tydligt att jag legat på en för hög siffra oavsett vad de säger. Jag kommer att utgå från det kostschemat jag ätit enligt senaste sju veckorna men jag kommer modifiera det så att det passar mig bättre. Jag kommer att fortsätta äta samma frukost, jag kommer äta samma lunch men ev. dra ner lite på kolhydraterna och till middag kommer jag åtminstone i veckorna ta bort kolhydraterna helt. Jag har under de här veckorna ätit monsterportioner och jag kommer att minska dem något. Lägg betoningen på något. Jag kommer också att återgå till att äta en del livsmedel som inte varit godkända under utmaningen så länge de passar in under IIFYM, dvs "If it fits your macros".

Till lunch brukar jag äta 200g kött av någon sort, 150g grönsaker av någon sort och enligt schemat från Nyårslöftet ska jag äta 50g t.ex. bönpasta eller ris men där kommer en av mina förändringar. Jag kommer minska på det sistnämnda något.

På eftermiddagen brukar jag äta en chokladpudding från Ehrmann med lite cashews. Enligt kostschemat ska jag äta 32g cashews men där kommer jag nu fr.o.m. idag halvera den summan.

Jag är så glad att jag har mitt löpband. Jag har ett stillasittande arbete och trots att jag hade som mål att träna 5 dagar i veckan under Nyårslöftet så har det helt enkelt inte funkat. Så löpbandet blir min räddning.

Mitt nya mål är att släppa alla krav och försöka att åtminstone öka antalet steg på min Fitbit förhoppningsvis alla dagar i veckan.

Till middag kommer jag precis som idag utesluta kolhydraterna, om jag inte vet att jag "behöver" dem.

Och om det passar in i mitt schema i Lifesum kommer jag att återinföra möjligheten till t.ex. en Lohilo istället för kvargen med bär som jag ätit under Nyårslöftet. Om det får plats enligt Lifesum...

Så nu tar jag nya tag och fortsätter kämpa vidare. Heja mig!

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Gillar

Kommentarer

BelleTherese
BelleTherese,
men gu vilken smart frukost! det ska jag defintivt testa, är jättedålig på att få i mig frulle annars.
nouw.com/belletherese
Järnfrun
Järnfrun,

Visst är det! Lycka till!

nouw.com/järnfrun
Linnéa
,
Jag kör också nyårslöftet (linneamoalindblom på insta) och har endast gått ner 4 kg... kommer också att börja ändra om i min kost nu. Inte äta så mycket kolhydrater (känner inte att jag behöver det), äta lite ost såsom halloumi och feta samt lägga till lite frukt igen. Jag hejar på dig!! 👏🏼
Järnfrun
Järnfrun,

Fler som känner som jag alltså... Eller hur, mängden kolhydrater känns massiv. All lycka till!

nouw.com/järnfrun
IP: 82.99.3.229