Veckans mat

I måndags skrev jag om förändringarna jag kommer att göra i mitt kostschema kommande tid och så här har det sett ut på ett ungefär under veckan...

Jag har fortsatt med mina frukostpajer, det är ju så smidigt... Men de dagar jag inte haft någon paj förberedd har jag ätit havregrynsgröt med bär och vaniljpudding. Det är ju i princip samma sak men i ett annat format.

Häromdagen hade jag till och med lite färska jordgubbar hemma så då fick det bli vaniljkvarg med färska jordgubbar och Walden Farms kalorifria lönnsirap till frukost. Och senare på kvällen när det var dags för mitt kvällsmål åt jag vaniljpudding (Barebells proteinpudding såklart) med färska jordgubbar och ett par sockerfria chocolate chip-kakor. Helt inom mitt mål för varje dag.

Till mellanmål/kvällsmål äter jag annars kvarg eller proteinpudding med antingen bär eller lite cashews.

För att kunna göra en hållbar förändring måste man även kunna göra bra väl när man äter ute. Förra helgen var jag på ett fik med familjen och medan barnen valde pannkakor med grädde och sylt gjorde jag det bästa möjliga valet vilket i det här fallet var en räkmacka. Den var gjord på mörkt rågbröd och handskalade räkor med mycket grönsaker. Vad röran var gjord av framkom inte men det fick gå och det var jättegott!

I övrigt vad gäller lunch och middag så är det enkelt att göra bra val. Under vardagarna har jag förberedda matlådor att bara ta fram och de dagar jag inte har det så har vi en restaurang i närheten av jobbet som serverar klassisk husmanskost. Där gäller det att begränsa portionerna och att inte äta upp all sås bara. På helgerna kan det bli klyftpotatis med lövbiff eller liknande och även om det är helt inom kostschemat så känns det som om man avviker och "fuskar".

Under veckan har det ju även förekommit hamburgare men jag använder Lifesum de dagarna och känner att jag har koll.

Följ mig gärna på Instagram: Jarnfrun

Gillar

Kommentarer